reklama

India 2006 - Jako naspat v Indii (Kalimpong)

(okolie Kathamndu - spalovanie mrtvych a Kali, navrat do Indie)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

16.11.2006 14:30

Dnes som si chcel kupit daky sveter, ale nakoniec som sa vybral doPashupatinathu. To je take miesto, kde okrem ineho (podobne ako vIndii) Hinduisti spaluju mrtvych a pozostatky sypu do rieky. Mrtvolylezia na drevach, prikryte su slamou a horia. Nevyzeralo to az takmorbidne ako som si predstavoval, navyse mi prislo trochu trapne sa tamprechadzat, kedze tam boli pozostaly, ktory odprevadzali svojichblizkych na vecny odpocinok...

Predstavil som si ake by to bolo mne, keby sa na pohrebe mojho blizkehoprechadzali turisti s fotoaparatmi, poprechadzal som sa v blizkom parkus opicami a siel som sa radsej pozriet na najvacsiu budhisticku stupu vNepale - Bodhnath.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

21:20 Mala restauracia pri guest house, vecera, pivko, flauty,myslienky, zivot, mesiac, hviezdy, nedokonalost slov, odkaz,smerovanie, ciny, buducnost, otazky, kratka chvila, dalsia cigareta,drevene stolicky, kompromis alebo cesta, zamyslenie po zamysleni,lopata, huciaci atom, odputanie pozornosti, spontannost, kreativitaalebo zmysel, pohlad do minulosti, perspektiva, devalvacia, hodnoty,pospolitost, kropaje, kumulacia, usmev, dotyky, lahkovaznost, zily,priesmik, pocity, klopanie na dvere, Tuborg, gitara, struny, cas,svetlo, prikryvka, sol do rany, zlato, privrzenec, umysel, sloboda,perie, vtak, hlbka, zltnuce listy, papier, dych, farby, klopytat,ukajat, preria, zvuky, ponahlat, mystika, iluzia, konar, blabol, zvast,hodina, mylnik, starnem alebo pocuvam?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

17.11.2006 22:00

Dnes som sa viac-menej iba tulal mestom, kupil som nejake dalsie CD smuzikou a sveter s kapucnou. Nebol zrovna na pomery najlacnejsi (asi400 SK), ale fest sa mi pacil a tak som si hold spravil radost :) Zdovodu plneho ruksaku som este musel organizovat poslatie balickudomov, ale kedze som otvorenu postu uz nestihol, budem sa musiet zdrzatv Kathmandu minimalne do pondelka...

18.11.2006 9:20

Tvor clovek jedneho dna dospel k uvedomeniu si sameho seba. Bol tovyznamny okamih, pretoze odvtedy je odsudeny na prehraty boj s otazkouvlastneho bytia a existencie. Ludstvo z dovodu beznadeje plynucej znevyriesitelnosti danej otazky prepadlo strachu a zosmutnelo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bezutesnost situacie vyriesilo az par pragmatickych a inteligentnychjedincov, ktory darovali ludstvu nadej vo forme myslienky, ze clovekmoze byt odmeneny napriklad nesmrtelnostou za dodrziavanie specifickychkonceptov zitia. Tieto koncepty nazval nabozenstvom, neskorvseobecnejsie ideologiou...

Navrhovany system by bol pravdepodobne fungoval, keby ho clovek nepojaltak ludsky ako je to pren typicke a z dovodu nespravneho pochopeniazakladnych myslienok nebral napriklad zivoty ostatnym zivocichomplanety Zem v ramci demonstracie vlastnej ubohosti, prip. nepodkurovalpod nohami jedincom, ktory sa nestotoznovali s konkretnym konceptom, cinevystavoval ine skupiny vlastneho druhu destruktivnym ucinkom roznych(zvacsa plynnych) chemikalii...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V sucastnej dobe (okolie roku 2000) uz clovek upalovanie clovekaclovekom a chemicke "radovanky" nepovazuje az za take vtipne apopularne, niektore zabavne zvyky vsak dodrziava nadalej. Su niminapriklad zabijanie zvierat "pre" fiktivne mysticke bytosti a tieznapriklad nasilnosti, nenavist, ci minimalne lahke odsudzovanie aneznasanlivost jedincov, ktory nezdielaju rovnaky koncept zitia, farbupleti, alebo krajinu povodu (oblast ohranicena myslenymi ciaramispominanymi v predchadzajucej sprave)...

Tvor clovek je aj po velmi dlhom vyvoji po roznych strankach naozaj stale vynimocny ;)...

"bohyna Kali"

Dnes som bol na takom veselom mieste - vola sa Dashinkali. Je to chramzasvateny krvavej bohyni Kali. Pri vstupe do casti, ktora pripominajarmok hra hip-hop a ine popularne americke melodie. Na jarmoku okrembeznych veci ako jedlo, suveniry a ovocie predavaju aj noze, macety,sekerky, hydinu, kozy a kvety. Rodinky sa tvaria sviatocne, tahaju naspagate kozu, podaktore usmiate deti nesu pod pazuchou sliepku. Cimviac postupujem, tym viac jarmocny hip - hop prehlusuje nabozenskahudba kombinovana s dakymi nezladenymi zvonmi, ktore vo mne vyvolavajukustik psychopaticke pocity...

Pred vstupom do chramu stoji dlhocizny netrpezlivy rad ludi s cakanimna viac ako par hodin. Nastastie sa divaci mozu dostat bez cakania az kohrade - par metrov od obetnych stolov, kde je na celu "akcosku" fajnvyhlad a tak som tuto jedinecnu prilezitost bez vahania vyuzil :)...

Miesto sa nachadza pri potoku medzi horami, takze tu moc slnko nesvietia tak to tu posobi naozaj trochu temnejsie. Horia tu sviecky, vonavetycinky, su tu kvety; ludia so zvermi a kvetmi v rukach postupujupomalymi kruhovymi radmi k centru diania.

Pravdepodobne najdolezitejsia cast ceremonie je v podstate celkomprosta. Ludia prejdu za malu branicku (kde sa trochu tlacia) aj so"svojou" obetou vo forme nic netusiaceho (alebo prave naopak) zvierata,vezmu ostri kovovy nastroj a oddelia obeti hlavu od tela...

Az do vnutra sa mi ist nechce - jednak je odtialto "obradny" akt dobrevidiet, jednak sa musi dnuka vstupit bosi a po zemi je krv a jednak mato az tak moc zas nevzrusuje :)... Myslim, ze mi pre moje vlastnepochopenie a precitenie situacie stacilo vidiet hybajuce sa kohutiehlavy na taniery a na zemi sa valajucu spokojnu, bezhlavu kozu :)...

19.9.2006 9:20

V restauracii, kde chodievam na ranajky bezi kazde rano CNN. To sa Tiamericania nevedia bavit o inom ako o vojne, alebo pani politici zaschystaju daku vojnu a tak manipuluju americky plebs pocitom ohrozenia avojnoveho stavu?

Niekto asi nikdy nepchopi, ze kto seje vietor, zne burku... Nuz alekomu niet rady, ten sa z hory ozyva :)... Ja asi zmenim lokal - vacsinarestauracii nastastie vymozenostou ako televizor nedisponuje.

21:20 Vybral som sa po stopach Shamara rinpocheho, ale jedine co sa mipodarilo najst je informacia typu jeden pocestny mnich povedal, ze bysa mal nachadzat v Bharate v Indii. Cestou spat som stretol jednuAustralcanku a spolu sme vystupili na vrch Nagarjun nedaleko Kathmandu.Je to vcelku vysoky kopec a aj vyhlad by bol daleko do dialky, kebydnes nebolo zamracene... Dnesok sa teda niesol v duchu relaxu v prirodea vecer sme posedeli aj s dvoma starsimi Francuzmi pri debate obudhizme, Nepale, Maoistoch a moznosti zakupenia restaracie vKathmandu...

22.11.2006 8:00

Predvcerom rano som poslal domov postou balicek s oblecenim a podarilosa mi kupit listok na autobus este na ten isty den. Pobalil som sa,tulal sa mestom Kathamndu, uvedomoval si, ze mi Nepal fest k srdcuprirastol a rozmyslal som, ci sa tu este dakedy vratim a budem saprechadzat (tak ako teraz) po meste a rozmyslat, co sa zmenilo odvtedy,ked som tu bol naposledy a spominat na to ako som sa vtedy (teraz)prechadzal po meste a rozmyslal, ci sa tu este vratim :)...

Pokusam sa vcitit do buducnosti, mysel posunut v case, ale tak akomnohokrat predtym pri rovnakom pokuse - bezuspesne. Myslim, ze vuspechu mi brania "len" chybajuce spomienky na cas od pritomnosti podany bod v buducnosti... Hm, nabuduce by som sa mal mozno zamerat viacna tie chybajuce spomienky, ako na konkretny den :) :) :) :)...

Tak ci onak, odchod z Kathmandu znamena ukoncenie jednej casti tohtovyletu a mozno trochu pripomina, ze aj tento vylet celkovo sa raz budemusiet skoncit... Nie je mi smutno (aj ked to od toho pocitu nemadaleko) je mi skor zamyslene... Pekne a zamyslene...

V kratkom tricku sa prechadzam slnecnou Ulicou blaznov, usmievam sa,zdravim vlastne uz starych znamich domacich, podavam ruku predavacovihudobnych CD u ktoreho som uplne kazde rano sedaval pred jeho malymobchodikom a cerpaval energiu do dalsieho dna, usadzam sa na malystokrlik, opat nasavam azijsku hudbu a mantry, debatujeme, balim dalsiuGolden Virginiu, vydychujem oblaciky dymu, je mi fajn :)...

Navrat do do Indie

Za dalsich 30 hodin som sa prehupol vychodnou hranicou az do IndickehoKalimpongu v cajovej oblasti Darjeelingu. Nepalsku cast som absolvovaltakmer celu v noci, takze som z krajiny moc nevidel; od rana a okoliaIndickych hranic vsak z okna sledujem rozlahle cajove plantaze...

Tentokrat bola cesta autobusom naozaj unavna. Do ucha mi revali (aj vnoci) Nepalske songy z prehluseneho reproduktoru hned vedla mojejhlavy, miesta nebolo prilis vela, moc som toho nezjedol, boli ma hlava.Tak ako uz asi mesiac - tak aj pocas tejto cesty sa mi uspesne dariodmietnut x-tu ponuku degustacie, ci kupy naozaj kvalitnych domacichkonopnych produktov... Zazitky su fajne, netreba ich prifarbovat :)...

Kalimpong je vyssie v horach (polohou mi pripomina Bhaksu priDharamshale) a tak ako vcera v noci (ked som dorazil) je tu hmla aobloha je suvisle zatiahnuta sedymi mrakmi. Ubytoval som sa opat vguest house, ktory je sice najlacnejsi, ale spominany v turistickomsprievodcovi. Cela cesta s prestupmi, hladanim spojenia, hladanimmiesta odchodu autobusu, ubytovania aj vecere prebehla uplne hladko,bez problemov a prirodzene - nestoji ma to ziadnu energiu - je to beznacast dna. Po veceri zaspavam...

Jedlo a ceny

Tak ako som mal vcera na veceru pizzu za 100 SK, stavil som sa dnes naranajky v klasickom malom najlacnejsom poulicnom obcerstveni. Plneneplacky, hrachova omacka a cierny caj s mliekom asi 10 SK, navyse vsetkosystemom "jedz kolko vladzes", takze som si dal dnes jeden pridavok a splnym zaludkom pokracoval v ceste... Podobne funguje aj hlavne jedlo snazvom Dal Bhat - riza, zemiaky, nejaka zelenina, placky, strukovinovaomacka, prip. aj maso. Tiez je to jedno z najlacnejsich jedal ake sadaju zohnat a za nezvysenu cenu si mozete dat pridavkov kolko Vam lensrdce raci :)...

Zistujem, ze mi po ranajkach chuti tabak - asi si budem musiet dat pozor, aby sa zo mna v Indii nakoniec nestal fajciar :)...

Kde co konci a kde zacina

Neda mi nespomenut, tak ako som pisal uz na zaciatku o snoch, v ktorychsa vraciam domov, ze tie sny naozaj uplne kazdu noc nad ranom pokracujuaz do dnes. Nie su neprijemne, mozno prave naopak... Pretoze si v nichnakoniec vzdy uvedomim realitu, su celkom pekne a zaujimave. Kazdu nocmaju trochu inu formu, ale podstata je vzdy rovnaka...

Dnes sa mi napriklad snivalo, ze som kracal v Kysuci letnou ulicouJesenskeho popod horny kostol aj s kamaratom Palom. Cestou som kupiltaku malu bledu postavicku na spagatoch, ktorej cenu som zjednal z 200SK na 80 a rozpraval som Palovi, ze niektore veci sa v Indii zvacsanezjednavaju, ale drviva vacsina ano. Popri tom som si uvedomil akynadherny a zaujimavy bol ten zivot v Indii, ze som uz spat doma a ze satam teraz vratit nie je take jednoduche... A preco som sa vlastne takponahlal...? Zamyslel som sa a zistil, ze si nepamatam kde som sa takrozhodol a ani ako som prisiel domov... Ktore miesto si teda akoposledne pamatam? ...Darjeeling... Ahaa to znamena, ze sa mi to vsetkomozno iba sniva... Skusam lietat... Aaaa funguje to... Je to jasne, somstastny, smejem sa, mavam a volam na Pala "je to len sen" :)... Aj Palosa usmieva :)...

Budim sa sice 5:30, ale s pocitom stastia a uz sa tesim ako pojdem dnespreskumat ten nadherny zahmleny Kalimpong a jeho okolie :)...

Mam Vas rad,

Vas Jako :)...

P.S.

prosim citatelov o radu, kde sa konci sen v ktorom clovek spomina, kde sazacina spomienka v ktorej sniva a aky je v tom vlastne rozdiel...Momentalne som aj skusil podskocit, vzlietnut - vazne :) - tak akosuperman s rukou hore:), ale neuspesne... ...mozno citim, ze je to maloodvazne na prelomenie bariery a hlava tak sen nechce pustit dalej...Tazko povedat... Hm. na lietaci test snu skokom z mosta sa este alenecitim :)...

P.P.S.

15:00 prave som sa vratil s navstevy bydliska "praveho" 17. Karmapu.Byva v takej malej kvetinovej vile blizko klastora. Karmapa tu nie je aani sa tak skoro nevrati... Pravda je, ze radsej by som ho stretol akonestretol, ale je jasne, ze vsetko ma svoj zmysel a mozno je to dobrydovod na vratenie sa do Kalimpongu v srdci zelenej prirody niekedy vbuducnosti...

Ze by som vsak obisiel na prazdno sa vobec povedat neda - pravenaopak... Pokecal som s jednym starsim lamom, ktoreho meno som zabudol(resp. neporozumel), ale este viac s mladym 24 rocnym mnichom... Velaveci sa mi vyjasnilo - napriklad aj to, preco taky Karmapa ci iny velkylama, potrebuje napriklad tlmocnika, ci naramkove hodinky :) :) :)...Niekto sice kvoli takym jednoduchym informaciam nemusi chodit do Indie,my sprostejsi vsak zopar topanok v zivote zodrat musime :)... Problemnam to vsak vobec nerobi, lebo nam to prinasa radost z toho, ze smenieco pochopili :)...

Este teraz sa usmievam a myslim, ze s tymito "obrovskymi" informaciamisa uz mozem kludne vratit domov bez toho, aby som stretol dalsichvelkych ucitelov a oberal ich o cas - urcite ho vedia aj lepsie vyuzit:)... Informacna misia pre tentokrat splnena :) :) :)...

Marian Bracinik

Marian Bracinik

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

  Jalovice bežali po stráni, keď obloha vyjavila dúhu. Jemný dážď orosil podbeľ  a hrach. Babka vycerila tesáky a ostrým pohľadom pokosila lúku. Jalovice zosmutneli.Jako.     Zoznam autorových rubrík:  Kolumbia 2014/15India 2006Ukrajina 2005

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu